JAARVERSLAG 2023 HEEMKUNDE VERENIGING NEDERWEERT

2023, een bewogen jaar voor de Heemkunde Vereniging. Het opstappen van het bestuur en benoemen van een geheel nieuw bestuur.

Bestuur.

In de jaarvergadering van 31 januari is een commissie van goede diensten opgestaan die tot taak had een nieuw bestuur te formeren. In de ledenvergadering van 15 juni 2023 is een nieuw bestuur gepresenteerd en gekozen. Tevens is er in deze vergadering afscheid genomen van Ton Rijken en Theo Burgers, die de lopende zaken tot medio 2023 hebben waargenomen.

NAAMFUNCTIEAFTREDEND
Henk SteutenVoorzitter   2025
Dee van den BrandSecretaris   2025
Jack van den HeuvelPenningmeester   2026
Bert van LaerVicevoorzitter, externe contacten, activiteiten   2027
Annie KesselsActiviteiten   2027
Jos SiebenWebmaster   2026

Ledenbestand.

Het juiste aantal leden in het begin van het jaar was onduidelijk, de ledenlijst was niet helemaal up-to-date.

In totaal hebben 17 leden hun lidmaatschap opgezegd, dit omdat zij niet meer deel konden nemen aan de activiteiten, of wij ontvingen van de familie het bericht dat desbetreffend persoon overleden was. In het laatste halfjaar hebben we 14 nieuwe leden mogen begroeten, het juiste ledenaantal zal begin 2024 duidelijk worden.

Financiën.

Zie financieel overzicht, deze zal tijdens de vergadering gepresenteerd worden. Voor 2024 zijn aan 216 leden een contributienota verstuurd.

Bestuurlijk functioneren.

Het bestuur kent een dagelijks bestuur (vz, secr, penningm.) dat bij gelegenheid en vooral per mail zaken beheert en voorbereid. Het voltallige (nieuwe) bestuur kwam in 2023  5 keer bij elkaar en besprak dan met name de evaluatie en planning van activiteiten voor de leden en nieuws vanuit de werkgroepen.

Een delegatie van het bestuur had na zijn aantreden contact opgenomen met alle oud-bestuursleden, alsmede de voorzitter van de Stichting Geschiedschrijving, om hen de gelegenheid te geven informatie te verstrekken en onzerzijds aan te geven hoe het nieuwe bestuur de komende tijd zijn rol ziet richting publieke gremia.

Delegaties vanuit het bestuur hebben gesprekken gehad met de gemeente (wethouder en ambtelijk) en collega-heemkunde organisaties in de regio als kennismaking en om mogelijke samenwerkingen te bespreken.

Publiciteit.

Er werd met name per mail met de leden gecommuniceerd. Activiteiten werden gepubliceerd via Nederweert24. De website was nog niet volledig up-to-date, maar werd door de werkgroep website wel opgepakt voor 2024.

Archiefbeheer.

In 2023 werd het archief van de (opgeheven) Stichting Waterkrachtcentrale aan de Heemkunde Vereniging overgedragen. Het archief van de vereniging is momenteel bij Hein Janssen opgeslagen, maar zal volgens afspraak in de loop van 2024 overgedragen worden aan Jack van den Heuvel, waar het door de werkgroep archief wordt gedigitaliseerd en de catalogisatie wordt geactualiseerd en gecompleteerd.

Ledenactiviteiten.

• 31-01-2023

Algemene ledenvergadering.

• 21-03-2023

Presentatie “Landmijnen in en rond De Groote Peel”, door Jan Wijdemans.

Een lezing over een intens menselijk drama binnen  het drama van de oorlog. In dit gebied is eind 1944 voortdurend strijd gevoerd waarbij Engelsen, Schotten, Duitsers en Amerikanen afwisselend het gebied veroverden en heroverden.

• 25-04-2023

Verslag onderzoek commissie over het reilen en zeilen van de vereniging.

Lezing “Monumenten op het kerkhof in Ospel”, door Henk Hermans. Hij hield zijn lezing over het Transformatorhuisje, gelegen op het kerkhof aan de Waatskampzijde. Hij vertelde bovendien over de Kapel van Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand, gelegen aan de Klaarstraatzijweg. Tenslotte kwam het H. Hartbeeld, gelegen op het kerkhof, aan de orde.

• 15-06-2023

Korte ledenvergadering met de verkiezing van de nieuwe bestuursleden.

Lezing “Zorgcentrum Sint Joseph”, door Hein Janssen. De lezing ging over de ontstaansgeschiedenis/bouwgeschiedenis van het Zorgcentrum en zijn bewoners. Ook werd een veelheid van foto’s gepresenteerd.

Ongeveer 100 aanwezigen.

• 16-09-2023

Excursie naar Helmond. Hier werd het Edah museum en het Draaiorgel museum bezocht. De Edah, voormalig gruttersbedrijf en kruidenier, gedocumenteerd is de periode van opkomst tot de sluiting van het concern. Het museum laat een schat zien aan kruidenierswaren en aanverwante zaken. Het Draaiorgel museum heeft 7 imposante en prachtige draaiorgels, tevens een unieke accordeoncollectie.

30 deelnemers gingen mee.

• 07-10-2023

Kleine excursie naar de hoeve “Rutte Spaok”. Een rijksmonument in privaat bezit, waar Piet van Gog een boeiend verhaal over vertelde. Aansluitend was er nog een rondgang.

44 leden waren aanwezig.

• 19-10-2023

Lezing “O.L. Vrouw van Lourdeskapel”, door Frenk Scheepers. Hij gaf een PowerPoint presentatie over het ontstaan van deze kapel, de voorgangers bij de vieringen, de koster, het koor en het kapelbestuur. Ook werd er aandacht besteed aan de verbouwing en uitbreiding in de jaren 50 en de renovatie van 2023.

45 leden waren aanwezig.

• 23-11-2023

Lezing “Heksen en bokkenrijders; Rechtspraak in het Land van Horn en Weert”, door Mart Graef. Hij schetste een beeld van de rechtsgang in het voormalige graafschap Horne en het Land van Weert. Dankzij de goed bewaarde procesdossiers in de schepenarchieven, wist hij een goed beeld te scheppen over de rechtspraak uit vroegere tijden. Met name over de heksenvervolging en executies daarvan.

60 leden waren aanwezig.

Reacties zijn gesloten.