Geschiedenis zorgcentrum St. Joseph

Jaren voordat een zorgvoorziening voor bejaarden in Nederweert tot stand zou komen, ging de aandacht uit naar het aantrekken en stichten van een zusterklooster. De zuster zouden een Rooms Katholieke meisjesschool moeten gaan drijven. In 1852 werd daartoe door de toenmalige pastoor van de Wis contact gezocht met de zusters Franciscanessen in Heythuysen. De eerste poging strandde, maar in 1866 vestigden zich 4 zusters in een pand in de Kerkstraat, alwaar een school voor meisjes wordt gestart.

Inmiddels doet zich de behoefte aan een bejaardenhuis voelen. Pastoor van de Winkel ruikt zijn kans. Hij was begin 1880 benoemd en had zijn intrek genomen in de oude pastorie uit 1706, die in vele opzichten niet voldeed. Hij stelt voor dat het oude gebouw gebruikt gaat worden als liefdadigheidsgesticht en de gemeente subsidie verstrekt voor de bouw van een nieuwe pastorie. Het plan lukt en de pastoor krijgt zijn monumentale pastorie (later dokter Heyltjes, nu appartementen). De St. Josephvereniging krijgt de oude pastorie om er een liefdadigheidsgesticht te stichten. Na wat aanpassingen van het gebouw is het op 16 augustus 1887 zover. Vier oude vrouwtjes zijn de eerste bewoners en voorlopig wordt er vanuit het klooster één zuster gedetacheerd.In 1900 vindt de grote nieuwbouw plaats die mogelijk gemaakt werd door een legaat van 10 000,- gulden door broer en zus Walkers. Mannen en vrouwen leefde er strikt gescheiden en dat gold ook voor echtparen ! In 1905 vindt door optrekking van de gevels van de oude pastorie een uitbreiding plaats met een slaapzaal en een droogzolder.In 1911 wordt door een interne verbouwing een vrome wens vervuld door het realiseren van een kapel. Tevens kwam er en nieuwe mannenvleugel.In 1916 volgt aan de westzijde uitbreiding met een nieuwe zijvleugel een plat dak.

De zusters die in het gesticht werkten, waren eigenlijk kloosterzusters met de daaraan verbonden verplichtingen zoals het koorgebed. Dat verhield zich niet goed met het werken in het gesticht. Daarom werd er in 1931 een aparte communiteit gesticht: het “Magdalena Convent”. Die zusters werkten ook in de wijk voor de leden van het Groene Kruis, de baby- en kinderverzorging, hulp bij ziekte en overlijden, etc.

In 1960 traden grote veranderingen op. De boerderij (12 hectare) werd verkocht om nieuwbouw te financieren.Het nieuwe gebouw, getekend door architect Bedaux uit Goirle en gebouwd door aannemer Scheyven uit Nederweert werd in 1962 in gebruik genomen door 100 bewoners.In 1979 vindt afbraak plaats van het oude gedeelte en wordt het gebouw uit 1960 gecompleteerd met een forse uitbreiding en modernisering van de bestaande kamers.

op 15 juni 2023 door Hein Janssen